星期五, 二月 14, 2014

Chap Go Meh (Malam ke Lima Belas)

Biasanya Hari Chap Goh Meh melambangkan penamatan bagi Tahun Baru Cina (Lunar New Year). Chap Goh Meh ditulis dalam Bahasa Cina ialah 十五瞑. Tulisan itu kalau dibaca dalam Bahasa Mandarin ialah Shi Wu Ming. Chap Goh Meh adalah pembacaan dalam Bahasa Hokkien. Maksud Chap Goh Meh ialah waktu malam hari ke lima belas. Ya betul, memang hari Chap Goh Meh merupakan hari ke lima belas bagi Tahun Baru Lunar.

Biasanya orang ramai akan main Tang Lung pada waktu malam Chap Goh Meh. Bagi mereka yang masih bujang, mereka boleh memain pelbagai permainan seperti membaling Mandarin Orange ke sungai. Mereka akan menulis nama mereka dan cara untuk berhubung dengan mereka atas Mandarin Orange dan lepas itu membaling Mandarin Orange itu ke sungai. Kepada mereka yang mengutip Mandarin Orange dari sungai , adalah terpulang kepada mereka sama ada mahu menghubung pembaling.

Bari Orang Johor Bahru, Tahun Baru Lunar berakhir selepas Persembahan Dewa-Dewi Kuil Johor Lama. Perayaan itu biasanya disambut pada hari ke dua puluh lebih Tahun Baru Lunar.

Di sini saya menbuat satu puisi lagi untuk Hari Chap Goh Meh.

Dah sampailah Hari Chap Goh Meh,
Tetapi hati masih di Hari Pertama,
Musim Perayaan memang singkat sekali,
Harap sangat dapat terus berulang lagi


没有评论:

发表评论