星期六, 二月 01, 2014

Tahun Baru Cina(Lunar New Year) pada tahun 2014

Tahun Baru Cina sepatutnya dipanggil Lunar New Year sebab bukan sahaja orang Tiong Hua yang meyambut hari perayaan ini. Contohnya ada orang asli golongan Jakon di Labis Johor yang juga menyambut Tahun Baru Lunar yang mereka katakan ini tradisi nenek moyang mereka. Mereka pun ada makan Reunion Meal pada hari Tahun Baru Eve, mereka pun ada membersihkan and mehiaskan rumah mereka, sama dengan Kaum Tiong Hua di sini. Orang Korea dan kaum-kaum lain pun ada menyambut Tahun Baru Lunar. Dulu Orang Jepun pun menyambut Tahun Baru Lunar juga tetapi selepas Perang Dunia Kedua orang Jepun telah pun memindah hari perayaan ini ke haribulan 1 January setiap tahun.

Sempena Tahun Baru Cina, saya telah menghasilkan satu sajak untuk menerangkan suasana tahun baru cina di Malaysia. Suasana Tahun Baru Cina di negara China memang tidak sama dengan suasana di Malaysia. Cuaca di tanah besar China itu saya rasa sekarang pun sejuk sekali. Malaysia tidak ada empat musim sepertu di tanah besar China. Sejak dilahirkan, setiap kali saya menyambut Tahun Baru Cina cuaca pun panas sekali, sinar mata hari pun serik sekali.

Di bawah ialah sejak saya:

Serpihan kertas merah merata-rata,
Bunyi bunga api berkali-kali,
Kawasan perdagangan bersenyap sunyi,
Muka orang ramai berseri-seri

@segamat, johor

Di sini memang banyak orang suka memain mercun pada Tahun Baru Cina Eve, jadi serpihan kertas merah itu hasil darpida selepas mercun habis menyala.Banya kedai tidak berniaga, jadi semua jalan-jalan yang sangat sibuk pada hari biasa pula senyap sunyi pada tahun baru cina.

没有评论:

发表评论