星期一, 十月 26, 2020

Kepercayaan 'Tian' 天 di antara Kaum Tiong Hoa




Baru baru ini, saya mendapat tahu bahawa agama Kapitayan adalah agama kuno di Nusantara terutamanya di Pulau Jawa. 

Agama ini sudah wujud di kepulauan Nusantara selama beberapa ratus tahun sebelum kedatangan agama Hindu dan Buddha. 

Selepas agama dari India datang ke Nusantara, kebanyakan penduduk penduduk di Nusantara mulai menjadi penganut agama Hindu ataupun Buddha. 

Keadaan ini kekal sehingga kedatangan agama Islam. 

Pada zaman masa sekarang, kebanyakan penduduk-penduduk di Kepulauan Nusantara adalah muslim, ini merupakan hasil kedatangan Islam ke kawasan sini sejak beberapa ratus tahun yang lalu. Raja-raja yang memeluk Islam dan rakyat-rakyat terus ikut teladan mereka dan memasuki Islam.

Ciri-ciri agama Kapitayan adalah penganut-penganut Kapitayan percaya kepada Tuhan Maha Esa yang tidak mempunyai segala bentuk - Sang Hyang Taya - yang 1. tidak terbatas, 2. tidak dapat difikirkan dan 3. tidak dapat dibayangkan. 

Apabila saya mengetahui kewujudan kepercayaan ini, Tian 天 terus timpul dalam fikiran saya. Apa itu Tian?

Tian ada beberapa maksud dalam Bahasa Tiong Hoa , maksud pertama adalah 'langit', maksud kedua adalah 'hari', akan tetapi, dari zaman kuno sampai sekarang, kaum Tiong Hoa tidak pernah melupai satu lagi maksud - iaitu 'Tuhan yang Maha Esa'. 

Maharaja-maharaja Tiong Kok pada zaman dahulu menganggap mereka sebagai 'Anak Tuhan' 天子. Adalah tanggujawab mereka untuk mempersembah Tian setiap tahun sekali (itu secara umumnya, ada kecualian juga sebab sejarah Tamadun Tiong Hoa terlalu panjang beberapa ribu tahun). Tadisi demikian hanya terputus apabila dinasti Qing jatuh pada tahun 1911. 

Akan tetapi, pada zaman sekarang, kaum Tiong Hoa masih memegang kepercayaan ini dengant kuat. Contohnya, kaum Tiong Hoa selalu mengunakan peribahasa tersebut - 1. "Tian tidak akan biarkan kita menemui jalan buntu", ataupun 2."insan yang baik hati walaupun dibuli orang, tetapi Tian tidak akan buli dia". 

Sebenarnya banyak tamadun di dunia sejak lama sudah mempunyai kepercayaan yang lebih kurang sama, yang lain kitab dan bentuk kumpulan sahaja. 




没有评论:

发表评论