星期六, 八月 16, 2014

Sedikit Sebanyak Pandangan tentang Sekolah Cina di Malaysia

Pada umunya, rakyat Malaysia amat bersopan santun dan bertimbangan rasa. Itu pencapaian yang cermelangan walaupun Malaysia terdapat pelbagai kaum yang mempunyai agama dan budaya yang berlainan di antara satu sama lain.

Tetapi terdapat juga orang yang berfikiran terlampau. Sebagai contoh , terdapat golongan yang selalu kutuk bahawa sekolah cina merosakkan perpaduan rakyat. Pendapat saya mereka ini memang berfikiran sempit dan tidak tahu apa maksud rasional.

Pertama sekali, apa salahnya kaum Tiong Hoa di Malaysia belajar bahasa cina dan belajar subjek2 lain dengan bahasa ibunda sendiri? Bukanlah sekolah Cina tidak mengajar Bahasa Malaysia! Bahasa Malaysia adalah subjek yang wajib di sekolah-sekolah Cina!

Kenapa kaum Tiong Hua di Malaysia begitu mementingkan sekolah Cina? Itu kerana kepentingan pendidikan Cina itu bagaikan pendidikan Islam kepada kaum Melayu di Malaysia! pendidikan Cina bukan setakat belajar Bahasa Cina sahaja, tetapi juga belajar ilmu-ilmu dan kebijaksanaan yang diturunkan daripada nenek-moyang. Ilmu-ilmu dan kebijaksanaan itu merupakan "pendidikan agama" bagi kaum Tiong Hoa sebab Confucianism ini walaupun tidak dianggap sebagai sesuata Agama tetapi ia mengakui kewujudan Tuhan dan memupuk nilai murni di kalangan orang sebab menjadi orang yang bernilai murni merupakan perbuatan yang disukai oleh Tuhan! Dan banyak ilmu-ilmu bagi nenek moyang kaum Tiong Hoa selalunya mempunyai unsur-unsur Confucianism.

Kebanyakan kaum Tiong Hoa di Malaysia ini menganggap mereka sebagai penganut agama Buddha tetapi ini bukan fakta. Faktanya kebanyakan adalah penganut Confucianism, Taoism dan Buddhism! Dan disebabkan Confucianism ini tidak dianggap sesuatu agama jadi jarang ada orang menyebut kepentingan Confuninism di Malaysia ini.

Sekarang kalian dah tahu kenapa kalau ada subjek Bahasa Cina di Sekolah Kebangsaan pun tidak dapat menggalakan kaum Tiong Hoa belejar di sekolah kebangsaan sebab yang saya dah katakan di atas, pendidikan Cina bukan setakat belajar Bahasa Cina sahaja. Harap Maklum.