星期四, 十月 16, 2014

Kadangkala tiada kena mena dengan Racism


Satu hari saya ternampak iklan ini di Gemencheh atau Gemas(dah lupa yang mana satu). Syarikat ini nak mengupah Graphic Designer, tetapi kerja ini hanya terbuka kepada kaum Melayu sahaja.

Saya tidak rasa ada apa yang tidak betul dengan iklan ini. Saya tidak marah pun. Mungkin syarikat itu ada sebabnya untuk mengambil kaum Melayu sahaja. Tapi saya jangka kalau iklan ini disebar di Internet, mestilah dia jadi topik hangat dan ramai orang akan mengutuk bahawa syarikat ini "Racist". Sebab syaratnya bukan Bahasa, tetapi Kaum. Kita boleh belajar mana2 satu bahasa bila2 saha, tetapi identiti kaum kita sudah ditetapkan oleh Tuhan semasa kita lahir. 

Ada syarikat yang hanya ingin mengupah orang yang fasih Bahasa Mandarin atau boleh membaca/menulis dalam Bahasa Cina. Ini pun tidak berunder perkauman. Sebab diaorang tidak menghad kepada sesuatu kaum sahaja. Pada hari ini, ramailah kaum Melayu dan India atau Iban/Sandakan yang pandai bercakap Bahasa Mandarin. Seramai 13% pelajar di SRJKC adalah terdiri daripada kaum bukan Cina dan kebanyakannya kaum Melayu. Jadi, kalau kefamaman bahasa itu dijadikan syarat untuk diupah, tidak semestinya perbuatan ini bersifat perkauman.

Sebenarnya, asas negara kita dari hari yang pertama sudah berunsur perkauman. UMNO itu wakil Melayu, MCA wakil Cina, MIC wakil India. DAP pun dianggap sebagai wakil cina pembangkang. Setiap tahun bajet/belanjawan mesti ada agenda-agenda yang membantu bumiputra. Yang kita tahu, banyak sektor yang hanya menerima Kaum Melayu sahaja. Nak ambil kerajaan punya kontrak? Pasti kena melalui kaum Melayu. Ini semua bukan rahsia. Ini seluruh dunia pun tahu.

Syarikat ini agensi kerajaan kot? Ha ha.

没有评论:

发表评论