星期一, 十月 20, 2014

Ajaran Buddhism yang paling asas

Dari forum2 Facebook saya mendapati bahawa ramai kaum Melayu di sini tidak faham langsung ajaran Buddhism. Dan mereka sentiasa keliru dengan Buddhism dan Budaya Cina. Jadi saya cuba menerangkan di forum2 demikian. Dan di blog ini sekali lagi saya akan copy and paste apa yang saya telah terangkan. Saya harap penerangan saya akan memberi sedikit pengetahuan asas kepada pembaca2 artikel ini.

1) Sebernanya kalendar haiwan yang digunakan oleh kaum Tiong Hua dulu tiada haiwan. Yang pentingnya bukan haiwan, tapi maksud 12 belas "unit"(di zhi) itu. Haiwan di sini merupakan simbol untuk orang hafal 12 unit itu dengan mudah. 12 unit(di zhi) itu biasanya mewakili 12 bulan. Kalau tambah dengan 10 tian gan, 1 tian gan + 1 di zhi mewakili 1 tahun, sampai ke 60 tahun.. Lepas 60 tahun, maka mula satu circle yang baru. Itu kalender Cina.

2) Aliran Teravada Buddhism yang memasuki China dulu, tetapi aliran ini tidak berapa popular di China sebab cara pemikiran aliran itu tidak match dengan cara pemikiran orang China. Lepas itu aliran Mahayana Buddhism masuk China dan ajaran Mahayana diterima oleh ramai orang China sebab ada persamaan di antara Mahayana Buddhism dengan Tao dan Confucianism di China. Lepas tu Buddhism di China menghasilkan aliran yang unik sekali yang hanya terdapat di china iaitu Zen Buddhism (Chan).

Kini walaupun ramai kaum Tiong Hua di Malaysia kata mereka Buddhist, tetapi sebenarnya mereka penganut Confunianism, Tao, Buddhism dan Shamanism (bomoh).

3) Buddhism ada konsep2 seperti lapan lapisan kesedaran(consciousness). Org biasa hanya dapat mengesan lima lapisan yang pertama.. Kalau lama practice meditation dengan cara yang betul seseorang itu boleh merasai lapisan keenam iaitu 6th sense. Mungkin boleh menperolehi kuasa ajaib di tahap ini juga..tapi itu tidak penting sebab apa2 kuasa mungkin corrupt minda seseorang jadi Buddha kata jangan pedulikan kuasa yang you peroleh. Kian lama melatih kian dapat memasuki lapisan yang lebih mendalam lagi iaitu kesedaran ketujuh dan kelapan yang umpama Subconscious Mind tapi dalam kontext Buddhism terdapat banyak lagi function bagi lapisan ketujuh dan kelapan. Lapisan kelapan itu kita panggil Ayala Consciousness dimana di sini karma kita disimpan dan akan dibawah ke next life. Proses ini tidak akan berhenti walaupun u sudah meninggal , ia akan berhenti bila u dapat Enlightenment dan tidak perlu lagi dilahirkan. Karma itu sebernanya reaksi anda ke atas sesuatu perkara.

4) Buddha tidak ajar kita sembah tuhan...Buddhism itu ajaran spiritual...untuk belajar proses2 minda kita....nak tahu lebih banyak kita kena practice Meditation iaitu sunyikan minda anda.sehingga tidak ada apa2 pemikiran lagi...itu latihan kena buat selama-lamanya sehingga u boleh mencapai "tidak ada permikiran langsung" dengan mudah..sampai ke satu tahap dimana sebelum apa2 emosi seperti kemarahan atau kegembiraan muncul, u dpt mengesan emosi2 itu n tahu punca2 emosi itu dgn pantas sekali, sampai u dpt membuat keputusuan macamana nak handle emosi2 itu...Dan itu0 belum lagi Enlightenment... nak Enlightenment... u kena merasai lebih mendalam lagi.

没有评论:

发表评论